Den Haag, Hofstede Optiek

Den Haag, Hofstede Optiek

adminDesign, Portfolio, Prijzen

Euroshop Retail Design Award 2011

De Euroshop is de grootste en de meest toonaangevende vakbeurs voor retail in de wereld. Een internationaal team van experts van vakbladen en verenigingen van detailhandelaren hebben de beste winkels van de hele wereld met de meest succesvolle ontwerpen genomineerd. De juryleden hebben vervolgens de drie beste winkels van de vele internationale inschrijvingen met een eerste prijs bekroond.

De jury onderscheidt de drie beste concepten aan de hand van de volgende criteria: een geïnspireerd ontwerp, een duidelijke boodschap en assortiment, een eenduidige benadering van doelgroepen en een uitstekend corporate design. De drie prijswinnaars kwamen dit jaar uit Nederland, Engeland en Zwitserland.

Sculpturale interieur

Uit het juryrapport: ‘Hofstede Optiek ontvangt de award voor zijn sculpturale interieur. De harmonieuze compositie van organische, vloeiende vormen spreekt tot alle zintuigen en nodigt de klant op een rustige manier uit om met het tij mee te gaan en de geëtaleerde objecten vanuit steeds een andere hoek te bekijken. De presentatieplekken en de spiegels, die op zeer creatieve wijze zijn geïntegreerd in de muur, lijken de producten op een podium te zetten en maken van winkelen een artistieke ervaring.’

De klant is de ster en de winkel het podium

Architect Alexander Nowotny zegt: “De detailhandel in Nederland heeft zich in de afgelopen jaren dramatisch veranderd. Winkels moeten meer bieden dan pure product verkoop. Vergeleken met de internethandel, heb je de mogelijkheid om een wereld te bieden van vermaak en onthaasting. Winkelen wordt een recreatieve activiteit, de klant is de ster en de winkel het podium.”

 

Architect: Alexander Nowotny
Fotografie: Raoul Suermondt
Programma: Nieuw ontwerp voor Interieur en gevel
Oplevering: 2012
Opdrachtgever: Hofstede Optiek